tisdag, maj 15, 2012

Kvällspromenad

Igår gick jag en kvällspromenad, kände en dragning mot parken så jag gick dit och tittade på ankorna som glatt fångade insekter. Fortsatte mot möllan, ser att det står stora lastbilar där och en massa husvagnar. Hm, undrar vad detta är, kan jag ha qigong här om några veckor tro, eller skall jag finna en ny plats.

Det står cirkus afrika på en vagn. Ett gäng spelar fotboll. Aha, cirkusen är i stan. De har börjat slå ner pålar i marken där tältet skall stå. Står på avstånd och bevittnar. Känner att jag skall ta mig närmare. Minns när jag som liten ofta var på besök på cirkus. Jag älskade atmosfären och jag och en kompis hängde en hel del med de Marockanska arbetarna, minns att vi vid ett tillfälle fick komma in en av vagnarna och fick varsen dekal, den har jag kvar i källaren. Det finns en speciell frihet i cirkusen, för mig är det så.

Jag närmar mig och får syn på - kameler ! 4 st som släpps ut i en hage. Går ännu lite närmare när jag ser en elefant i en vagn. Jag stannar till, dörren är öppen, en tvärslå över så den kan inte ta sig ut. Den står och vaggar sida till sida- som om den dansar. Den är gigantisk, det står en elefant till med rumpan ut, den sticker ut sin snabel genom en lucka för att nosa på världen. Jag blir kvar läänge länge, några kommer förbi och gör som jag stannar till, det är inte varje dag du får se kameler och elefanter på kvällspromenaden !

Känner doften av sågspån, jag andas djupt in och fylls upp av en värme och glädje i hela kroppen. Då minns jag - gåvan jag fick för ett tag sedan - i en meditation - gåvan av min inre flicka som fanns i en film jag skulle se - hon sträckte ut handen och gav mig en näve sågspån från cirkusen ! Wao ! Jag går hemåt med sprittande steg och känner mig fri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar